PRIMA LEZIONE
- COMMENTO AL VIDEO
- NÄRVAROLISTA
- PLACERING
COME SONO ANDATE LE VACANZE?
SCRIVI DELLE TUE VACANZE CON TRE PAROLE IN ITALIANO
SECONDA LEZIONE
- DIALOGO
- VERBO ESSERE e VERBO AVERE
LEZIONE 9 SETTEMBRE 2016
RIPETIZIONE VERBI REGOLARI
Alexandra & Klara usano l´ipad per presentare un verbo MANGIARE
Altri/a lavorano in gruppo o da soli/e. Divisione di verbi regolari al presente
LINK ITALIANO ONLINE - CONIUGATORE
Mål: repetera verb i presens för att kunna berätta en händelse som pågår idag t.ex.
LEZIONE 23 SETTEMBRE
NY PLACERING
CLARA/EMMA ASTON/MATTEO SARA/PELLA
JULIA/KARLA ELISA/SIRI ALEXANDRA/KLARA
ERIK/TYRA MARCIA/NOEL/PHILIP FREDRIKA/PAUL
SAVINA
- PRIMA PARTE: COMUNICAZIONE -RISPONDERE ALLA DOMANDA: COME È ANDATA "FISICA AL LUNA PARK" DI STOCCOLMA, GRÖNA LUND?
HUR: SAVINA FRÅGAR OCH ELEVER SVARAR. ALLT PÅ ITALIENSKA!
INNAN DESS HAR NI LITE TID FÖR ATT FÖRBEREDDA ER. SAMLA IHOP EN MENING.
NI KAN OCKSÅ ANVÄNDA OLIKA VERKTYG FÖR ATT UTTRYCKA ER.
MÅL: SAVINA FÅR EN FEEDBACK AV ERA ERFARENHET PÅ TIVOLI!
PENSO CHE è FANTASTICO PERCHÉ DOBBIAMO ANDARE SU DIVERSE ATTRAZIONI.
BENE, NOI ANDIAMO SU DIVERSE GIOSTRE E IMPARIAMO LA FISICA IN UN PARCO DIVERTIMENTI.
IO E IL MIO GRUPPO SIAMO ALLE GIOSTRE A TIVOLI. FACCIAMO ESPERIMENTI DI FISICA.
IO VADO SULLA CATAPULTA CON I MIEI AMICI.
CI DIVERTIAMO PERCHÉ FINIAMO L´ESERCIZIO.
PENSO CHE È DIVERTENTE SU GRÖNA LUND.
VA BENE. ANDIAMO A PRENDERE IL TEMPO SU JETLINE.
SONO AL LUNA PARK DI STOCCOLMA. IO VIAGGIO SULLE MONTAGNE RUSSE.
GUARDO SULLA RUOTA DELLA FORTUNA SU GRÖNA LUND. È NOISO.
VADO SUL TAPPETO VOLANTE, È MOLTO DIVERTENTE.
MI PIACE DA IMAPZZIRE INSANE PERCHÉ È IL MIO PREFERITO.
MI PIACE GUIDARE I CAROSELLI. IL MIO PREFERITO È JETLINE. NON MI PIACE IL VILDA MUSEN.
VA BENE SUL LUNAPARK. È ORA PER ME DI ANDARE SUL VILDA MUSEN. VILDA
MUSEN È MOLTO ALTO E VA GIÚ VERAMENTE VELOCE E MI PIACE.
È MOLTO DIVERTENTE GUIDARE LE TAZZE PERCHÉ L´ESERCIZIO È MOLTO DIVERTENTE.
MI PIACE STARE QUI CON LA CLASSE PERCHÉ COSÍ PUOI ESSERE CON PERSONE CHE DI SOLITO NON FREQUENTO.
È DAVVERO DIVERTENTE E NON VEDO L´ORA DI PROVARE FRITT FALL!
È BELLO PERCHÉ VADO GRATIS SU TANTE ATTRAZIONI CHE COSTANO TANTI SOLDI.
PENSO CHE è FANTASTICO PERCHÉ DOBBIAMO ANDARE SU DIVERSE ATTRAZIONI.
BENE, NOI ANDIAMO SU DIVERSE GIOSTRE E IMPARIAMO LA FISICA IN UN PARCO DIVERTIMENTI.
IO E IL MIO GRUPPO SIAMO ALLE GIOSTRE A TIVOLI. FACCIAMO ESPERIMENTI DI FISICA.
IO VADO SULLA CATAPULTA CON I MIEI AMICI.
CI DIVERTIAMO PERCHÉ FINIAMO L´ESERCIZIO.
PENSO CHE È DIVERTENTE SU GRÖNA LUND.
VA BENE. ANDIAMO A PRENDERE IL TEMPO SU JETLINE.
SONO AL LUNA PARK DI STOCCOLMA. IO VIAGGIO SULLE MONTAGNE RUSSE.
GUARDO SULLA RUOTA DELLA FORTUNA SU GRÖNA LUND. È NOISO.
VADO SUL TAPPETO VOLANTE, È MOLTO DIVERTENTE.
MI PIACE DA IMAPZZIRE INSANE PERCHÉ È IL MIO PREFERITO.
MI PIACE GUIDARE I CAROSELLI. IL MIO PREFERITO È JETLINE. NON MI PIACE IL VILDA MUSEN.
VA BENE SUL LUNAPARK. È ORA PER ME DI ANDARE SUL VILDA MUSEN. VILDA
MUSEN È MOLTO ALTO E VA GIÚ VERAMENTE VELOCE E MI PIACE.
È MOLTO DIVERTENTE GUIDARE LE TAZZE PERCHÉ L´ESERCIZIO È MOLTO DIVERTENTE.
MI PIACE STARE QUI CON LA CLASSE PERCHÉ COSÍ PUOI ESSERE CON PERSONE CHE DI SOLITO NON FREQUENTO.
È DAVVERO DIVERTENTE E NON VEDO L´ORA DI PROVARE FRITT FALL!
È BELLO PERCHÉ VADO GRATIS SU TANTE ATTRAZIONI CHE COSTANO TANTI SOLDI.
- RIPETIZIONE VERBI
mangiare
io mangio
tu mangi
lui/lei mangia
noi mangiamo
voi mangiate
loro mangiano
dormire, correre, bere, parlare, scrivere, camminare, ridere, piovere, ascoltare, copiare, aprire, leggere, chiudere, disegnare, cancellare, giocare, cantare, correggere, abitare, ballare, morire, studiare.
DE RITAR
JAG SPRINGER
HON SUDDAR
DU SOVER
DE ÄTER
HON PRATAR
NI ÖPPNAR
DE SPRINGER
DE DRICKER
DE KOPIERAR
NI LYSSNAR
DU SOVER
HON ÄTER
DE RITAR
LEZIONE 30 SETTEMBRE
RIPETERE GLI ARTICOLI (OBESTÄMDA/BESTÄMDA) SINGOLARE/PLURALE
BESTÄMDA ARTIKLAR (REPETITION)
- NI JOBBAR I PAR. NI MÅSTE KOMPLETTERA MED RÄTT ARTIKEL FÖR ATT KUNNA VINNA. VINNER DEN SOM HAR 3 X I RAD. PÅ ITALIENSKA HETER SPELET "FILETTO".
- NI SKRIVER I SINGULAR OCH PLURAL.
- NI SÄTTER ORD I RÄTT TABELL MED RÄTT ARTIKEL.
OBESTÄMDA ARTIKLAR (REPETITION)
- SKRIV RÄTT OBESTÄMD ARTIKEL
- VÄLJ RÄTT ARTIKEL (DU KAN KOLLA PÅ GOOGLE TRANSLATE/LEXIKON)
- DET SKA ALLA LÄMNA IN! NU SÄTTER SAVINA BETYG!
OM VI HAR LITE TID KVAR:
- RIPETIZIONE ARTICOLI/NOMI (TUTTI SCRIVONO UNA FRASE, POI LEGGIAMO INSIEME E RIFLETTIAMO SULLE REGOLE).
- LA PAROLACCIA DEL GIORNO
Lezione 7 ottobre
- FEEDBACK REPETITION ARTIKLARNA
- VI KOMMER ATT KOLLA PÅ FILMEN RATATOUILLE
VAD?
vi delar oss i grupper. Vi kommer att jobba om likheter/olikheter mellan ITALIENSKA och FRANSKA KULTUR.
HUR?
vi tänker på det som är typiskt italienskt/franskt, ord som passar i FRANSK/ITALIENSK lexikon, kulturella skillnader om det som gäller att se filmer i Italien/ Frankrike, mat tradition...
MÅL:
Vi använder strategi för att lyssna och förstå
Vi reflekterar över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser
PRESENTI
SIRI, ELISA, ERIK, KLARA, ALEXANDRA, MATTEO, NOEL, PAUL, MARCIA
GRUPPI:
SIRI, ELISA, PAUL
MATTEO, NOEL, MARCIA
ALEXANDRA, ERIK, KLARA
MÅL I PRAKTIKEN
VARJE GRUPP SKA SKRIVA EN PRESENTATION (helst ppt) SOM NI SKA REDOVISA MUNTLIGT INFÖR KLASSEN.
SAVINA VÄRDERAR: SAMARBETE I GRUPPEN, INNEHÅLL, INDIVIDUELL PRESTATION.
LEZIONE 14 OTTOBRE
GRUPPARBETE OM FILMEN
GRUPPARBETE OM REPETITION AV ARTIKLARNA
DAGENS MÅL:
SKAPA EN PPT PRESENTATION OM FILMEN: STEREOTYPEN-LIKHETER/OLIKHETER MELLAN FRANSK/ITALIENSKA MATTRADITION.
KLARA ALLA UPPGIFTER OM ARTIKLARNA PÅ BLOGGEN
GRUPPARBETE/INDIVIDUELLT ARBETE OM ARTIKLARNA
LEZIONE 21 OTTOBRE
VI KÖR DEM TVÅ PRESENTATIONER.
INTRO PASSATO PROSSIMO - (PERFEKT) link grammatica
LEZIONE 28 OTTOBRE CON VIKARIE
Jag har kollat inspelningar. Bra jobbat! Bra ppt och bra frågor!
För att förbättra oss behövs det att MAT gruppen ska fördjupa/förklara några detaljer:
- förberedda en kort presentation av era själva på italienska (sedan kommer vi att spela in det)
- på sidan "matlagning" skriva rätt på italienska "pizza al taglio" (vad betyder det?)
- Var finns "den italienska känslan när maten lagades" som ni skriver om?
- Varför introducerar ni Gallernas historia? Vad är länken med filmen?
- När ni skriver om byggnaderna i filmen säger ni att de är klassiskt franska (kan ni visa en bild om det?)
- Är dragspelen också vanligt/typiskt franskt? Eller bara italienskt?
- Utforska om stämmer det att kockens förkläder och kockmössa kommer från Italien.
- Bra att ni pratar om klimaten länkad med filmen.
- på sidan "Gjorda verk" varför Eiffel tornet är viktigt?
- Vad är Teris fiskefångare? Kan ni visa en bild och berätta lite mer om det?
- Vilka är italienska/franska råvaror i filmen? Vilka är respektive vibbar som ni pratar om?
- Delarna är obalanserade; några pratar mycket och några mindre.
- Sedan kan vi kolla/lyssna tillsammans om frågor och kommenterar det.
- Kolla om stavning i hela presentationen (inklusive stora/små bokstäver)
- Ni har mest läst hela tiden. Några av er har nästan aldrig kollat på oss/publiken.
I början av filmen säger rösten att den franska maten är det bästa i världen. Jag vill ha några kommentarer + fakta om det.
Gruppen om stereotyper:
ALLA ANDRA KAN BÖRJA KOLLA PÅ PASSATO PROSSIMO LINK GRAMMATICA GRAZIE!Gruppen om stereotyper:
- Bra med sammanfattning på italienska.
- Inte bra att smaska äpple medan ni presenterar
- Bra att ni har förberett översättning till svenska
- Bra delning mellan grupp
- bra reflektioner om stereotyper
- Kan vi lägga till något mer om det som tjej kocken säger om sitt yrke som ända kvinna i köket?
- Gå genom stavning
- P., när Al. pratar du avbriter henne (du märker ingenting kanske) och ger ord till Erik som vill ställa en annan fråga.
- Bra uppmärksamhet på dem som ställer frågor.
- Kan ni utforska nouvelle cuisine koncept med franska läraren?
Ta chansen att förbättra er under vikarielektion! Elisa, du kan när ni är klara med era förbättring om presentationen jobba på prepositioner (kolla link GRAMMATICA).
Vi ses den 11 november!
LEZIONE 18 NOVEMBRE
AVERE SOM HJÄLP VERB
MANGIARE - IO HO MANGIATO LA PASTA
PARLARE - TU HAI PARLATO
CORRERE - LEI HA CORSO
DORMIRE - LUI HA DORMITO
CAMMINARE - NOI ABBIAMO CAMMINATO
CENARE - VOI AVETE CENATO
PIOVERE - LORO HANNO PIOVUTO
ASCOLTARE - IO HO ASCOLTATO
DANZARE - LUI HA DANZATO
STUDIARE - LUI HA STUDIATO
PREFERIRE - IO HO PREFERITO
SALTARE - IO HO SALTATO
CANTARE - IO HO CANTATO
LANCIARE - LUI HA LANCIATO
LEGGERE - VOI AVETE LETTO
CANCELLARE - NOI ABBIAMO CANCELLATO
VIVERE - TU HAI VISSUTO
ESSERE SOM HJÄLP VERB
ENTRARE - IO SONO ENTRATO - IO SONO ENTRATA/ NOI SIAMO ENTRATI-NOI SIAMO ENTRATE
STARE - IO SONO STATA
ANDARE - LUI È ANDATO
TORNARE - NOI SIAMO TORNATI (2 KILLAR)
ARRIVARE - VOI SIETE ARRIVATE (2 TJEJER)
RESTARE - LORO SONO RESTATI (2 TJEJER + 1 KILLE)
PARTIRE - LEI È PARTITA
DIVENTARE - TU SEI DIVENTATO (DU KILLE)
MORIRE - IO SONO MORTA
SALIRE - LUI È SALITO
NASCERE - LORO SONO NATE (2 TJEJER)
USCIRE - IO SONO USCITA (JAG TJEJ)
CADERE - IO SONO CADUTO (JAG KILLE)
SCENDERE - IO SCESO (JAG KILLE)
VENIRE - NOI SIAMO VENUTE (2 TJEJER)
RIMANERE - LUI È RIMASTO
VIVERE - LORO SONO VISSUTI (2 KILLAR)
SCENDERE - IO SCESO (JAG KILLE)
VENIRE - NOI SIAMO VENUTE (2 TJEJER)
RIMANERE - LUI È RIMASTO
VIVERE - LORO SONO VISSUTI (2 KILLAR)
VIVERE
CITAT FRÅN: Marcon Sensini in La Grammatica della Lingua Italiana:
Citazione: |
alcuni verbi come volare, vivere, emigrare, appartenere, naufragare, sussistere, durare ecc. ammettono tanto essere quanto avere, ma con una precisa differenza: con il verbo essere indicano un'azione per lo più compiuta e quindi un fatto o un avvenimento, mentre con il verbo avere indicano un'azione considerata nel suo svolgimento: ESSERE = NÅGONTING SOM HAR HÄNT Il nonno è vissuto fino a novant'anni Quando ho aperto la gabbia l'uccellino è volato via AVERE = NÅGONTING I SIN UTVECKLING Grazie a quell'eredità ha vissuto da gran signore senza lavorare. L'aquila ha vissuto a lungo prima di morire. LEZIONE 25 NOV 2016
info småprat
info 9 dec un´ora/eller prov om det blir för sent för att sätta betyg!
domande?
|
Kolla på linken MODERNA SPRÅK ÅK 9
Kolla på PASSATO PROSSIMO på linken GRAMMATICA
På provet kommer att finnas en uppgift som följande:
VÄLJ BLAND “ESSERE” ELLER “AVERE” I PRESENS SOM HJÄLPVERB!
- LEI………È……………………………. SALITA SU.
- NOI ……………SIAMO………………CADUTE GIÚ.
- LORO …………HANNO…………… DORMITO BENE.
- IO ………………HO……………………LETTO IL GIORNALE.
- TU …………………SEI……………… USCITO CON UGO.
- NOI ………………ABBIAMO……………CAMMINATO TANTO.
- LUI …………………HA……………………. DANZATO PER OTTO ANNI.
- VOI …………………AVETE………………LANCIATO LA PALLA.
- IO…………………………SONO…………….CADUTA.
- TU …………………SEI…………………… ANDATA VIA.
13:10- 14:30 PROV!
DE SOM ÄR FÄRDIGA LÄMNAR IN PROVET OCH VÄNTAR DÄR UTE.
NÄR ALLA ÄR KLAR SAMLAR VI ALLIHOPA I KLASSEN - CHECK-POINT UPPGIFTER
VIKTIG INFO OM FREDAG!
15:00 SLUT!
LEZIONE 13 GENNAIO 2017
Presentationer artiklarna EMMA, PELLA, TYRA
RECAP PASSATO PROSSIMO I GRAMMATICA
PART 1
Eleverna kan börja med leken NOMI COSE CITTÁ = land och stad
HUR SPELAR NI?
En kollar på webbsidan och bestämmer kategorin. Sedan kolla på alla ord som webbsidan skapar.
Då kan spelet börjar med alla andra.
Målet: träna nya ord!!!!!!!!!!!!!
Jag vill ha dokumentation på allt som ni skriver i spelet!!!
PART 2
Sedan kan ni jobba med läroboken om kläderna "Che look hai" sidan 53-63.
Ni jobbar individuellt eller i par eller i grupp. Allt som ni gör fotar ni (INTE SUDDIGA BILDER TACK!) och skickar till mig: savina.tamborini@stockholm.se
Elisa och Matteo som är tvåspråkiga kan hjälpa alla att förstå uppgifterna.
Annars fråga GOOGLE TRANSLATE till exempel.
INTRO CON ARTE DI ANDREA + EVENTUALI DOMANDE 15720 MINUTI
PHILIP skriver prov.
CHECK POINT LEZIONE 20 JAN 2017
Skapa mini dialoger och träna på!
- BUON GIORNO.
- BUON GIORNO.
- COSA DESIDERA?
- VORREI COMPRARE DELLE SCARPE.
- CHE TAGLIA PORTA? DI CHE COLORE? DI QUALE MARCA?
- TAGLIA 38, SCARPE NERE TIMBERLAND.
- PREGO. COME LE STANNO?
- BENISSIMO, GRAZIE, LE COMPRO! QUANTO COSTANO?
- 150 EURO.
- OK, BENE, GRAZIE.
- ARRIVEDERCI.
- ARRIVEDERCI.
Info intervista videomaker
Riprendere dai vestiti: Elisa, Philip e Alexandra sono ledare di 3 gruppi.
Mål: mindialoger om vestiti
Träna med link: Tema vestiti
Lista di chi vuole parlare con me
Insieme esercizio p. 56 n. 5
Carnevale link
Ni får väl böja med TEMAARBETE Occidentalis Karma (låten som vann Festival di Sanremo)
Redan favorit till Eurovision!!!!
Kolla på videon. Kolla på texten. Formulera några STOP-TANKAR!!!
Ni jobbar individuellt eller i par eller i grupp. Allt som ni gör fotar ni (INTE SUDDIGA BILDER TACK!) och skickar till mig: savina.tamborini@stockholm.se
Elisa och Matteo som är tvåspråkiga kan hjälpa alla att förstå uppgifterna.
Annars fråga GOOGLE TRANSLATE till exempel.
LEZIONE 26 GENNAIO 2017
INTRO CON ARTE DI ANDREA + EVENTUALI DOMANDE 15720 MINUTI
PHILIP skriver prov.
CHECK POINT LEZIONE 20 JAN 2017
Vi fortsätter med våra planer!
LEZIONE 3 FEBBRAIO 2017
FINE COMPRENSIONE INTERVISTA AL VIDEOMAKER ANDREA LEONI
LAVORO SULLA LINGUA E VS DESIDERI
IMPOSTAZIONE PROJEKT ARBETE (HELA TERMIN UT)
LEZIONE 3 FEBBRAIO 2017
INCOMINCIAMO CON IL LOOK - I VESTITI
Libro pp. 53 n. 2a, pag. 54 n. 2c. p. 55 n. 4.
I texter på sidan 53 (Rix) och sidan 54 (Marta) finns alla ord om kläder som vi behöver lägga till i uppgift n. 4 pag 55.
Facit:
5. MAGLIETTA/T-SHIRT
6. JEANS
7. SCARPE
8. STIVALI
11. CINTURA
12. MAGLIETTA/T-SHIRT
13. SCIARPA
16. CAPPELLO
17. COLLANA
18. MAGLIETTA/T-SHIRT
21. STIVALI
23. BALLERINE
24. SANDALI
25. BORSA
26. VESTITO
Skapa mini dialoger och träna på!
- BUON GIORNO.
- BUON GIORNO.
- COSA DESIDERA?
- VORREI COMPRARE DELLE SCARPE.
- CHE TAGLIA PORTA? DI CHE COLORE? DI QUALE MARCA?
- TAGLIA 38, SCARPE NERE TIMBERLAND.
- PREGO. COME LE STANNO?
- BENISSIMO, GRAZIE, LE COMPRO! QUANTO COSTANO?
- 150 EURO.
- OK, BENE, GRAZIE.
- ARRIVEDERCI.
- ARRIVEDERCI.
LEZIONE 10 FEBBRAIO 2017
Riprendere dai vestiti: Elisa, Philip e Alexandra sono ledare di 3 gruppi.
Mål: mindialoger om vestiti
Träna med link: Tema vestiti
Lista di chi vuole parlare con me
Insieme esercizio p. 56 n. 5
Carnevale link
Preparare studio personale per Clara. + prov sul passato prossimo.
Festival di Sanremo link musica
Guardare video tv danese
Come spiegare a un italiano o a una italiana che cos´è "isvak."
venerdí 17 la superstizione (vidskepelse) kolla på LINK "LA SUPERSTIZIONE".
Uppgift: Turiste/i italiane/i ti chiedono la strada. Tu abiti a Stoccolma e le/li aiuti.
Festival di Sanremo link musica
Guardare video tv danese
LEZIONE 17 FEBBRAIO 2017
Come spiegare a un italiano o a una italiana che cos´è "isvak."
venerdí 17 la superstizione (vidskepelse) kolla på LINK "LA SUPERSTIZIONE".
Uppvärmning: esercizio p. 56 n. 5
Conclusione tema vestiti - sguardo al libro e materiale blogg - Ipad.
Noel, Marcia, Klara - lavorano sui vestiti - dialogo (link tema - vestiti)
Info betyg - vedere insieme schema fotocopia
Clara fa il passato prossimo
Tema: chiedere la strada (Ipad e vedi link)
Uppgift: Turiste/i italiane/i ti chiedono la strada. Tu abiti a Stoccolma e le/li aiuti.
TEMAARBETE: Festival di Sanremo, Carnevale
LEZIONE 24 FEBBRAIO MED VIKARIE
Ni får väl böja med TEMAARBETE Occidentalis Karma (låten som vann Festival di Sanremo)
Redan favorit till Eurovision!!!!
De som vill repetera "I VESTITI" och "LA SUPERSTIZIONE" får visst göra det!
Clara kan vänta på mig om "passato prossimo" och alla andra som vill prata med mig om betygs höjning tar vi det tillsammans when I am back!
Vi ses den 17 mars!
ROVAZZIS LÅT!
LEZIONE 17 MARZO 2017
VI HAR KOLLAT PÅ 2 DANSKA TV VIDEOR (VIDEO OM INKLUDERING OCH VIDEO PÅ ITALIENSKA OM MELANOM) OCH DEBATTERAT, KOMMENTERAT EFTERÅT.
SEDAN HAR VI KOLLAT PÅ ROVAZZIS LÅTAR (FRAM FÖR ALLT ANDIAMO A COMANDARE) OCH DEBATTERAT, KOMMENTERAT.
NÅGRA TEMA I LÅTEN:
SEDAN HAR VI KOLLAT PÅ LÅTEN "OCCIDENTALI´S KARMA" LITE NÄRMARE.
VI HAR IDENTIFIERAT SLOGAN, CITAT, INFLUENSER FRÅN ANDRA KULTUR, ENGELSKA UTTRYK.
VI HAR IDENTIFIERAT SLOGAN, CITAT, INFLUENSER FRÅN ANDRA KULTUR, ENGELSKA UTTRYK.
EXTRAUPPGIFT - Grupparbete 1 - de som vill höja betyg till A.
Siri, Philip, Fredrika, Clara, Tyra, Sara, Paul, Marcia
TILLSAMMANS - PÅ SVENSKA
- LÄS ALLA TEXTER OM KULTUR DELEN PÅ GAMLA PROVET.
- ANTECKNA ALLA MOTIVATIONER I EN TABELL/ETT SCHEMA
- RELATERA PROVETS ÄMNE TILL ERA VARDAG
I PAR - PÅ ITALIENSKA
- SKAPA EN DEBATT - ETT TEMA ELLER 3 OLIKA TEMA
- SAVINA STÖTTAR ER OM STRATEGI
DEBATTPAR:
Paul-Tyra: buss kort till alla ungdomar
Siri - Fredrika: iguana film innan varje lektion
Marcia - Clara: kött
Sara - Philip: riktig päls eller inte.
Paul-Tyra: buss kort till alla ungdomar
Siri - Fredrika: iguana film innan varje lektion
Marcia - Clara: kött
Sara - Philip: riktig päls eller inte.
UPPGIFT - Grupparbete 2 -
Noel, Karla, Emma, Matteo, Alexandra, Pella
- TRÄNA I GRUPPER - TEMA: CHIEDERE LA STRADA - IPAD
- SPELA ROLLSPEL - TURISTER FRÅGAR ER VÄGARNA TILL NÅGRA MONUMENT ELLER MUSEER I STOCKHOLM OCH NI GER INDIKATIONER
PAR:
Noel - Karla
Alexandra - Pella
Emma - Matteo
UPPGIFT - Grupparbete 3 - Elisa and co.
MUSICA - Canzone
Återberätta skriftligt om:
Prima tutti scrivono mejl e me la mandano su IT stöd in italiano come aiuta lärande!
Grazie ragazzi!
Poi lavoro Inside-out
Noel - Karla
Alexandra - Pella
Emma - Matteo
UPPGIFT - Grupparbete 3 - Elisa and co.
MUSICA - Canzone
LEZIONE 31 MARZO
Tutti i lavori procedono bene. Elisa lascia il progetto musica ed entra nel gruppo delle strade.
Klara si inserisce nel gruppo dibattito.
LEZIONE 7 APRILE
Redovisning av LA STRADA
ELISA - ALEXANDRA - KARLA - dal Moderna Museet al Fotografiska
PELLA - MATTEO - da Odenplan all´Universitá
ELISA - ALEXANDRA - KARLA - dal Moderna Museet al Fotografiska
PELLA - MATTEO - da Odenplan all´Universitá
Redovisning av några par om debatt
PAUL - TYRA : sulla sl kort gratis per i ragazzi/le ragazze che vanno a scuola. OK KLART
SARA - PHILIP: la chirurgia plastica
PAUL - TYRA : sulla sl kort gratis per i ragazzi/le ragazze che vanno a scuola. OK KLART
SARA - PHILIP: la chirurgia plastica
Check point - Occidentali´s karma.
Planering av alla lektioner till betygssättning!
Vi har 5 lektioner:
5 sista lektionen till promenad - glass
Vi har 5 lektioner:
5 sista lektionen till promenad - glass
3-4 Inside-Out film + redovisning
1-2 klara med alla redovisning med vägar/debatt
OCCIDENTALI´S KARMA:
fatti: Elisa, matteo, Paul, Alexandra
l´intelligenza è demodé
quando la vita si distrae cadono gli uomini
risposte facili dilemmi inutili
EXTRAUPPGIFT TILL ALLA PÅ HOPPETHUSLEZIONE 14 APRILE
Sospesa a causa dell´attacco terroristico.
LEZIONE 21 APRILE
Ricontare con i ragazzi e le ragazze le lezioni mancanti.
Continuare con redovisning e andare avanti con altri lavori.
OCCIDENTALI´S KARMA:
fatti: Elisa, matteo, Paul, Alexandra
l´intelligenza è demodé
quando la vita si distrae cadono gli uomini
risposte facili dilemmi inutili
Återberätta skriftligt om:
- ditt besök på Öppet Hus
- ditt påsklov
Använd gärna mycket PASSATO PROSSIMO!!!
ALEXANDRA, MATTEO, PAUL, ELISA, SAVINA kommer att bli juryn!
Våra röster är hemliga.
LEZIONE 28 APRILE
Denna lektion och nästa (5 maj) är sista chanser för att kunna redovisa dem två uppgifterna om DEBATT och FRÅGA VÄGAR.
12 maj och 19 maj kollar vi på filmen INSIDE-OUT.
IL 5 MAGGIO SI DEVE:
RACCOGLIERE VOTI SPARSI SU FOGLI!
ELISA, KARLA, ALEXANDRA - DEL 2 VÄGAR ROMA
MATTEO - IL FUMETTO + PELLA DEBATT
FREDRIKA E TYRA - VÄGAR DEL 1 + 2
MARCIA - CARLA - VÄGAR 1, 2
PHILIP, SIRI, EMMA, NOEL, SARA - VÄGAR DEL 1 + 2
ASSENTI KLARA, PELLA, PAUL.
RACCOGLIERE VOTI SPARSI SU FOGLI!
ELISA, KARLA, ALEXANDRA - DEL 2 VÄGAR ROMA
MATTEO - IL FUMETTO + PELLA DEBATT
FREDRIKA E TYRA - VÄGAR DEL 1 + 2
MARCIA - CARLA - VÄGAR 1, 2
PHILIP, SIRI, EMMA, NOEL, SARA - VÄGAR DEL 1 + 2
ASSENTI KLARA, PELLA, PAUL.
LEZIONE 5 MAGGIO
Intro con video di Carol Dweck!
Check point redovisningar/inlämningar...
Övrigt!
LEZIONE 12 MAGGIO
Guardiamo il dvd Inside out. Per la prossima volta LAVORO SUI SENTIMENTI!!!
LEZIONE 18 MAGGIO
Prima tutti scrivono mejl e me la mandano su IT stöd in italiano come aiuta lärande!
Grazie ragazzi!
Poi lavoro Inside-out
In gruppo lavoriamo a un roll play
Situazione critica: mentre è a scuola, in classe, a Riley vengono le mestruazioni - i 5 sentimenti incominciano a esprimersi - conseguenze
Sara intervista Noel e Karla sul loro viaggio a Berlino.
Well done guys!
Situazione critica: mentre è a scuola, in classe, a Riley vengono le mestruazioni - i 5 sentimenti incominciano a esprimersi - conseguenze
Sara intervista Noel e Karla sul loro viaggio a Berlino.
Well done guys!
Nessun commento:
Posta un commento